سنگ عقیق شجر فردوس

سنگ عقیق شجر فردوس

سنگ عقیق شجر یکی از گوهرسنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی که در مناطق خاصی از ایران مثل شهرستان فردوس، سه قلعه، قاین، سمنان و نقاط دیگری از ایران یافت می‌شود. این سنگ به دلیل رنگ‌های خاص و الگو‌های منحصر به فردش، توجه کارشناسان سنگ‌شناسی و علاقمندان به جواهرات را به خود جلب کرده است.
در این مقاله، به بررسی و توضیحات جامع درباره سنگ عقیق شجر فردوس و منطقه‌ای که در آن یافت می‌شود، می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله میخوانید:

معرفی سنگ عقیق شجر فردوس

شهرستان فردوس در استان خراسان جنوبی به شهر گوهرسنگ معروف است، معادن و دشت‌های عقیق زیادی که تنوع بالایی از عقیق در آن یافت میشود در این شهر وجود دارد. از خاصترین این عقیق‌ها عقیق شجر است، در کنار عقیق شجر، عقیق‌های تک رنگ کاملاً معدنی و طبیعی بسیار زلال و آبدار با رنگ‌های خاص هم یافت می‌شد که از معروفترین آن‌ها می‌توان به عقیق سوسنی، یاسی، بنفش، کبود و آبی فردوس نام برد.
و اما عقیق شجر فردوس که در رنگبندی و طرح‌های خاص در نمونه‌هایی مانند شجربهاره، شجرزمستانه، شجر هفت رنگ، شجر پاییزه، شجر گل اناری و نمونه‌های بسیار زیاد دیگر بین دوست‌داران این عقیق، دلربایی می‌کند. عقیق شجر هفت رنگ یک نمونه از خاصترین و کمیاب‌ترین شجر‌های فردوس می‌باشد که در دشت عقیق فردوس یافت می‌شود، که بدون شک یکی از زیباترین و خاصترین سنگ‌های عقیق قیمتی و نیمه قیمتی در دنیاس.

نمونه های از عقیق فردوس

عقیق شجر هفت رنگ

عقیق شجر هفت رنگ که یک بوم نقاشی است و تنوع زیادی از رنگها را درون خود دارد. عقیق شجر هفت رنگ در زمینه های رنگی مختلفی مثل آبی، بنفش، خرمایی، عسلی وغیره یافت میشود.

عقیق شجر بهاری

عقیق شجر بهاره و زمستانه با گلهای سفید در زمینه های رنگی متفاوتی همچون عسلی، خرمایی، کبود و غیره یافت میشود.

عقیق شجر پاییزه

عقیق شجر پاییزه با گلهایی نارنجی رنگ که معمولا نسبت به شجر های دیگر نقش و طرح های بیشتری دارند.

عقیق سلمیانی

عقیق سلمیانی که شکل لایه لایه از عقیق روی هم دارد و باباقوری که شبیه چشم و قرنیه چشم می باشد.

عقیق های تک رنگ

عقیق های تک رنگ کاملا طبیعی و معدنی بسیار زلال که بدون هیچگونه بهسازی ودستکاری با تنوع زیادی در رنگ های مختلف در دشت عقیق فردوس یافت میشود که در عکس زیر تنوع زیادی از عقیق شهرستان فردوس مشاهده میکنید. این عقیق ها درانواع تراش دامله، فست و کاروینگ توسط گوهرتراشان شهرستان فردوس انجام میشود.

عقیق های دیگری هم وجود داره که با نام های مختلفی مثل شجر گل اناری، شجر گل بور،شجر خزه ای و غیره نامگذاری میشوند.

تصاویر برخی از عقیق های شهرستان فردوس

معدن برداشت عقیق شجر فردوس

معدن برداشت عقیق شجر فردوس
عقیق، دسترنج چندهزار ساله زمین است و از منابع تجدید ناپذیر می‌باشد، از این رو با توجه به سختی استخراج این عقیق و خام فروشی این سنگ نمی‌توانیم از محل برداشت این عقیق نامی ببریم، برداشت این عقیق با توجه به برداشت بی‌رویه و خام فروشی بشدت سخت شده است.
کاوشگران عقیق در بعضی از معادن دست به حفر چند متری زمین زده‌اند با این حال باز هم ممکن است استخراج مناسبی انجام نشود، پس با توجه به سختی‌های استخراج و مسولیت‌پذیری ما، می‌طلبد که این سرمایه ملی را حفظ کنیم تا بتوانیم فرآوری‌های مناسبتری از عقیق در زمینه‌های زیورآلات و جواهرات، زیبایی، درمانی و غیره وارد بازار کنیم تا بتوانیم بصورت بهتر این گوهرسنگ را به جهانیان معرفی کنیم. شهرستان فردوس واقع در استان خراسان جنوبی و در ۱۸۰کیلومتری از مرکز استان، بیرجند و فاصله ۳۶۰ کیلومتری ازمشهد قرار دارد.

عقیق شجر فردوس چگونه فرآوری میشود ؟

عقیق شجر فردوس پس از برداشت از معادن توسط کاوشگران  زحمت کش سنگ در گرمای تابستان و سرمای زمستان به دست تراشکاران سنگ میرسد، تراشکار سنگ پس از بررسی نوع تراش دامله، فست و یا کاروینگ چند مرحله برش و سپس مراحل پولیش را انجام میدهند.
در انتها با توجه به انتخاب مشتریان، آماده برای آویز، گردنبند، انگشتر، رینگ و موارد دیگر میشود، و با حس و حال خوب و انرژی طبیعت، برای استفاده شما عزیزان ارسال میشود، ما یقین داریم عقیق ها از زمان شکل گیری چند هزارساله خود و سپری کردن مراحال فرآوری و تا لحظه ای که به دست شما میرسد، شما در داستان و سرنوشت این عقیق بوده اید و موقع خرید و استفاده لحظه دیدار با این عقیق می باشد.

فردوس شهر گوهرسنگ

با توجه به اینکه معادن این نعمت زیبای خداوند در منطقه ما زیاد یافت می‌شود، در همین راستا باعث اشتغال زایی زیادی در شهرستان فردوس، شهر‌ها و روستا‌های اطراف شده است به همین دلیل فردوس شهرگوهرسنگ نامگذاری شده است.
اشتغال زایی شامل افرادی که مشغول به استخراج این گوهرسنگ از معادن شده‌اند، افرادی که در کارگاه‌های خانگی، صنعتی و غیره در حال فرآوری این گوهرسنگ هستند و تیم‌های بازاریابی و تولید محتوایی که در حال ارائه این محصول به جهانیان هستند همگی روزی خود را از منبع انرژی جهان، زمین با گوهرسنگ زیبایش با کوشش و تلاش با حال خوب بدست می‌آورند. ‌امید است با جلوگیری از خام فروشی و معرفی بهترین این گوهرسنگ بویژه عقیق شجر فردوس و فروش‌های خارج از ایران، باعث اشتغال زایی جوانان و تلاشگران بیشتری در این صنعت شود.

خرید عقیق شجر فردوس

شما میتوانید در شجراستون انواع عقیق فردوس که ابتدای مقاله به بررسی آن پرداختیم را با گواهی اصالت و طبیعی بودن خرید کنید، ما در شجراستون انواع عقیق را مستقیم از معدن خریداری میکنیم و پولیش و تراش را گوهرتراشان تیم شجراستون و شهرستان فردوس انجام می دهند، همچنین شما میتوانید با ما در ارتباط باشید و نوع سنگ و طرح تراش شخصی سازی شده خود را به ما سفارش دهید و یا از طرح های متنوع موجود در فروشگاه شجر استون خریداری کنید.

  • سجاد طالب زاده
  • 12 بهمن 1402
  • 689 بازدید

2 دیدگاه برای “سنگ عقیق شجر فردوس”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...